Beursdeelname in groepsverband?

Op beurzen en tentoonstellingen besluiten deelnemers steeds vaker de krachten te bundelen en de kosten te delen. Maar is het wel verstandig om deel te nemen in groepsverband? Als bedrijf wil je met jouw product of dienst immers niet onopvallend blijven in een straatje met bedrijven uit de zelfde vestigingsplaats of in een gedeelde stand met branchegenoten. We leggen de vraag voor aan Peter van Os en hij reageert enthousiast.
Het kan natuurlijk goed werken om samen een beursstand te delen. Ik nam zelf, met mijn bedrijf, ook wel eens deel aan een beurs en heb daar goede ervaringen mee. In gezamenlijkheid kan men zich vaak net iets groter presenteren en het delen van een stand biedt een uitstekende mogelijkheid om elkaars klanten en relaties te leren kennen.

Uitstraling
Het is belangrijk dat de uitstraling van de gezamenlijke stand duidelijk maakt welke bedrijven er deelnemen aan het collectief. Peter zegt daarover: Op velerlei manieren kun je de bezoeker kennis laten maken met de verschillende partners in een stand. Op een opvallende plek de bedrijfsnamen presenteren en duidelijk maken: wie is wie.


Daarnaast is het ook goed om aan te geven waarom je er samen bent. Hij illustreert dit met een voorbeeld: Met een aantal toeleveranciers voor evenementen heb ik eens deelgenomen aan een beurs. Individueel zouden onze producten minder spectaculair gepresenteerd worden en daarom hadden we op de eerste verdieping van de stand een compleet feest ingericht. Mijn bedrijf verzorgde de vloerbedekking, een andere ondernemer de verlichting, er was catering, muziek etcetera. Zo lieten we zien wat we samen te bieden hebben: Dit zijn wij met z’n allen!
Peter benadrukt dat het goed is om partners te vinden die aanvullend werken. Je moet elkaar natuurlijk niet in het vaarwater zitten. Maar een automerk zou prima een stand kunnen delen met een bandenleverancier. Een auto kan niet zonder banden en aan banden zonder auto heb je ook niets, lacht Peter.

Valkuilen
Het is van belang dat wanneer je een stand deelt, je voorafgaand aan de beursdeelname onderling goede afspraken maakt. Natuurlijk gaat dat over de uitstraling van de stand, maar ook over wat je van elkaar verwacht. De muziek, de koffie, hoe we gekleed gaan; het zijn allemaal niet onbelangrijke details die samen de sfeer bepalen, beweert Peter.
Tenslotte wijst hij op nog een valkuil: Op MKB-beurzen zie je nog wel eens dat bedrijven die op een zelfde bedrijventerrein of in de zelfde plaats gevestigd zijn, samen in een beursstraat gaan staan. Ik twijfel wel eens of dat niet het doel voorbij schiet. Het is er namelijk vaak opvallend gezellig tussen de deelnemers onderling. Men loopt het risico dat er wat in kliekjes bij elkaar gehangen wordt, terwijl de focus moet liggen op een actieve benadering van nieuwe relaties.